MASTER38 MASTER38 MASTER38 MASTER38 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 COCOL88 COCOL88 COCOL88 COCOL88 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MAHJONG69 MAHJONG69 MAHJONG69 MAHJONG69 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86
GACOR77 CAIR77 ADMIN77 DP96 RUPIAH138 RECEH88 RECEH88 MANTUL138 MANTUL138 PASUKAN88 PASUKAN88 BOBO77 BAYAR77 BAYAR77 GARUDA69 RUPIAH138 GCR77 TANGO77 GACOR77 GACOR77 MODUS99 LORD88 GOCAP123 GACOR96 ODIN77 PARGOY88 PARGOY88 MAXWIN138 MAXWIN138 MAXWIN138 POLASLOT138 EPICWIN138 DISKO69 NGASO77 WIBU69 BESTI69 DINO69 BOSSWIN168 BOSSWIN168 RECEH69 MEWAHBET MEWAH99 FOYA88 SAWER138 PUAS69 MIDAS77 MIDAS77 SIP69 SIP69 MODUS99 MODUS99 GCR77 MASTER38 MABAR69 LOTUS138 LOTUS138 COCOL88 BARON69 DINASTI168 ZONA69 NOBAR69 RONIN86 STARLING69
BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 https://pol-ka.com/ http://saint-ex.com/ https://bego.hu/ https://planetexpo.fr/author/geoffrey/ https://planetexpo.fr/bijoux https://www.fromfailuretopromise.com/about-dr-c/ https://www.kubeval.com/ls168/ https://gansossalvajes.com/account/login/ https://www.antiracket.info/account/login https://www.stratfordbikehire.com/Bikes/ https://microxchg.io/bobo/ https://testmyquiz.com/cocol88/ https://www.dreamgreen.earth/cocol/ https://gansossalvajes.com/account/login/ https://gansossalvajes.com/ https://turbokolor.com/about2a05.html https://bosswwin168.locker/ COCOL88 COCOL88 COCOL88 COCOL88 COCOL88 COCOL88 MASTER38 MASTER38 BOSSWIN168 HITAM138 slot online game online gacor77 egp88 game gacor fix77 new77 gacor96 sikat88 online138 siap46 qris bayar77 BAYAR77 SIKAT88
KFCSLOT UBER77 ONLINE138 PECAH138 SIAP46 DANA69 JUS77 WIBU69 PARGOY88 EPICWIN138 GACOR77 GACOR77 JEPE77 WEB77 slot gacor slot qris game online DINASTI168 LOTUS138 BOSSWIN168
LOGIN JURAGAN69 LOGIN BAYAR77 LOGIN DANA69 LOGIN EGP88 LOGIN SIP69 LOGIN KOIN138 LOGIN NONGKI99 LOGIN MAHJONGWAYS LOGIN BAKAR77 LOGIN COCOL88 LOGIN MAHJONG69 LOGIN MEMBER77 LOGIN BANK77 LOGIN PAY77 LOGIN RONIN86 DINASTI168 LOTUS138 BESTI168 DISKO69 MAXWIN138 POLASLOT138 PARGOY88 DINO69 EPICWIN138 HAHA69 NGASO77 GARUDA69 GARUDA138 SIP69 GACOR77 MAHJONG69 RONIN86 MABAR69 COCOL88 BOSSWIN168 MASTER38 NOBAR69 ZONA69 BARON69 BOBO77 STARLING69 SIKAT88 STARS77 AGEN138 DANA69 KOPI77 OJOL77 WEB77 MIDAS77 EGP88 FIRE138 BAYAR77 PAY77 BANK77 ADMIN77 BUKA77 MENANG77 MEMBER77 WA77 TOKO79 MODUS99 WD138 PECAH138 GACOR96 GANAS69 ONLINE138 JUS77 SIAP46 VICTORY77 ODIN77 ML138 DETIK123 RUPIAH138 GCR77 DP96 CAIR77 RECEH88 MANTUL138 PASUKAN88 FOYA88

Strategiile antreprenoriale 2

2. Particularităţi ale strategiilor antreprenoriale
Spre deosebire de strategiile utilizate în firmele mari, strategiile antreprenoriale prezintă
o specificitate pronunţată, iar conţinutul şi complexitatea lor variază în funcţie de dimensiunea
firmei şi de nivelul de pregătire managerială al antreprenorului. Strategiile antreprenoriale
prezintă următoarele partricularităţi (vezi figura nr. 1):
Particularitatea care se manifestă cel mai intens şi se întâlnește cel mai frecvent în IMMuri,
constă în gradul ridicat de personalizare a strategiei de către antreprenor.
Personalitatea antreprenorului îşi pune amprenta atât asupra elementelor componente, cât şi
a modului de fundamentare, elaborare și implementare a strategiei.
Informalitatea ridicată este o altă particularitate a strategiilor din firmele mici şi mijlocii
deoarece de multe ori ele sunt consemnate într-o manieră informală (notițe, scheme,
însemnări etc.), fără să fie elaborate riguros şi să se regăsească într-un document sistematizat
realizat după regulile managementul profesionist.
Strategiile din IMM-uri au o componenţă simplificată datorită faptului că unele
componente de bază ale strategiei sunt succint abordate sau chiar lipsesc. Sunt frecvente
situaţiile în care unele elementele de conţinut se află în „mintea“ antreprenorului - misiune,
avantaj competitiv - fără sa fie consemnate formal.
O altă particularitate definitorie pentru numeroasele strategii antreprenoriale o constituie
predominanţa abordărilor pe termene mai reduse. Comparativ cu strategiile clasice
elaborate în firmele mari, care acoperă perioade de 3-5 ani, strategiile din întreprinderile mici
şi mijlocii vizează de regulă perioade mai scurte, de 2-3 ani.
Strategiile întreprinderilor mici şi mijlocii sunt de multe ori axate pe oportunitatea
economică, fiind adaptate la evoluțiile endogene şi exogene firmei pe termen scurt şi mediu,
urmărind cu prioritate valorificarea oportunităţilor de afaceri identificate.
Cele mai multe dintre strategiile antreprenoriale sunt orientate spre pieţele locale
întrucât în marea lor majoritate IMM-urile sunt microfirme, care nu au de regulă forţa
economică pentru a penetra pieţele naţionale sau internaţionale.
O proporţie însemnată din întreprinderile mici şi mijlocii au o abordare strategică
focalizată asupra valorificării nişelor de piaţă, generatoare de caştiguri mai mari pe termen
scurt, aspectele strategice majore fiind adesea neglijate.
Particularităţile enumerate generează direct şi indirect şi o flexibilitate strategică
pronunţată. Comparativ cu strategiile firmelor mari, strategiile antreprenoriale se modifică pe
parcursul implementării lor mult mai frecvent, cel mai adesea cu rezultate benefice.
Din elementele prezentate mai sus derivă particularităţile care se manifestă la nivelul
componentelor strategiei antreprenoriale, pe care le prezentăm în continuare:
 misiunea firmei de obicei nu este formulată, iar atunci când este luată în
considerare are, de cele mai multe ori, o pronunţată tentă individualistă;
 obiectivele, sunt mai puţine şi nu întotdeauna riguros fundamentate, indiferent dacă
pun accent pe supravieţuire sau pe dezvoltare, cele mai multe dintre ele
referindu-se la cifra de afaceri şi venit;
 opţiunile strategice sunt cel mai adesea formulate de o manieră mai generală,
aceasta şi ca urmare a implicării unui volum mai redus de activităţi şi de resurse;
 resursele sunt abordate de regula mai atent de antreprenor, îndeosebi cele
financiare şi materiale; resursele umane şi informaţionale sunt mai puţin luate în
considerare;
 termenele strategiei, au un orizont mai redus, frecvent de 2-3 ani şi nu sunt
totdeauna clar delimitate;
 avantajul competitiv este tratat într-o manieră informală şi este foarte rar riguros
abordat, de cele mai multe ori fiind intuit de antreprenor în baza spiritului
antreprenorial care-l caracterizează.
Deşi există o mare varietate de strategii antreprenoriale, considerăm, fără a fi exhaustivi,
că particularităţile prezentate reflectă - atat în ansamblu cat şi pe componente - elementele
comune şi intens manifestate în cea mai mare parte din IMM-uri. Aceste particularităţi nu sunt
atat de pregnante când firma este de dimensiune medie spre mare şi antreprenorul este mai
pregătit în general şi în domeniul managerial, sunt angajați manageri profesionişti sau atunci
când strategiile se regăsesc în business plan-uri, la a căror realizare antreprenorul a apelat la
consultanţi profesionişti. Precizăm ca asemenea situaţii au o frecvenţă relativ redusă.

LN