Strategiile Antreprenoriale 1
1. Definirea şi importanţa abordării strategiilor antreprenoriale
Varietatea şi schimbările concepţiilor privind organizaţiile, au condus la o mare
diversitate a abordărilor strategiei. Cea mai completă abordare din România, preluată şi
adaptată ulterior şi de alţi specialişti, dar fără deosebiri notabile, este cea a reputaţilor profesori
Ovidiu Nicolescu şi Ion Verboncu1, care au considerat că strategia reprezintă ,,ansamblul
obiectivelor majore ale organizaţiei pe termen lung, principalele modalităţi de realizare,
împreună cu resursele alocate, în vederea obţinerii avantajului competitiv, potrivit
misiunii organizaţiei”.
Strategiile elaborate în cadrul firmelor mici şi mijlocii, ca dealtfel IMM-urile şi
managementul practicat în cadrul acestora, au fost şi sunt mai puţin investigate în mod
ştiinţific, din care cauză definirile acestui tip de strategie în literatura economică sunt aproape
inexistente.
În încercarea de a defini strategia antreprenorială, putem afirma că aceasta
reprezintă strategia care se operaționalizează într-un IMM şi în a cărei elaborare şi
implementare antreprenorul are un rol determinant, fiind focalizată asupra identificării
şi valorificării oportunităților de afaceri într-o viziune pe termen mediu sau lung.
Abordarea strategiei antreprenoriale prezintă o importanţa deosebită, care decurge
din următoarele:
Funcţionalitatea şi performanţele fiecărei firme, indiferent de dimensiune, depind
în mare măsură de capacitatea de a anticipa şi a pregăti viitorul şi în primul rând
de capacitatea de a elabora şi implementa strategii.
Întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă marea majoritate a firmelor, atât în UE şi
celelalte ţări dezvoltate din lume, cât şi în România
Strategiile antreprenoriale prezintă anumite particularităţi, generate de specificul
întreprinderilor mici şi mijlocii şi de focalizarea lor asupra oportunităţii
antreprenoriale, a căror luare în considerare condiţionează funcționalitatea şi
performanţele IMM-urilor.
Potrivit unui amplu studiu privind întreprinderile mici și mijlocii din ţările vesteuropene,
efectuat în cadrul proiectului STRATOS, doar într-un IMM din şase se
elaborează şi operaţionalizează strategii.
Cercetările realizate mai recent au relevat faptul că o pondere din ce în ce mai
mare de IMM-uri resimt necesitatea elaborării unor strategii antreprenoriale
formalizate.
Rapidele şi intensele procese de internaţionalizare a activităţilor în general, şi a
celor economice în special, amplifică substanţial necesitatea elaborării şi
implementării de strategii pentru toate categoriile de firme, într-o perspectivă
internaţională.
IH
Varietatea şi schimbările concepţiilor privind organizaţiile, au condus la o mare
diversitate a abordărilor strategiei. Cea mai completă abordare din România, preluată şi
adaptată ulterior şi de alţi specialişti, dar fără deosebiri notabile, este cea a reputaţilor profesori
Ovidiu Nicolescu şi Ion Verboncu1, care au considerat că strategia reprezintă ,,ansamblul
obiectivelor majore ale organizaţiei pe termen lung, principalele modalităţi de realizare,
împreună cu resursele alocate, în vederea obţinerii avantajului competitiv, potrivit
misiunii organizaţiei”.
Strategiile elaborate în cadrul firmelor mici şi mijlocii, ca dealtfel IMM-urile şi
managementul practicat în cadrul acestora, au fost şi sunt mai puţin investigate în mod
ştiinţific, din care cauză definirile acestui tip de strategie în literatura economică sunt aproape
inexistente.
În încercarea de a defini strategia antreprenorială, putem afirma că aceasta
reprezintă strategia care se operaționalizează într-un IMM şi în a cărei elaborare şi
implementare antreprenorul are un rol determinant, fiind focalizată asupra identificării
şi valorificării oportunităților de afaceri într-o viziune pe termen mediu sau lung.
Abordarea strategiei antreprenoriale prezintă o importanţa deosebită, care decurge
din următoarele:
Funcţionalitatea şi performanţele fiecărei firme, indiferent de dimensiune, depind
în mare măsură de capacitatea de a anticipa şi a pregăti viitorul şi în primul rând
de capacitatea de a elabora şi implementa strategii.
Întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă marea majoritate a firmelor, atât în UE şi
celelalte ţări dezvoltate din lume, cât şi în România
Strategiile antreprenoriale prezintă anumite particularităţi, generate de specificul
întreprinderilor mici şi mijlocii şi de focalizarea lor asupra oportunităţii
antreprenoriale, a căror luare în considerare condiţionează funcționalitatea şi
performanţele IMM-urilor.
Potrivit unui amplu studiu privind întreprinderile mici și mijlocii din ţările vesteuropene,
efectuat în cadrul proiectului STRATOS, doar într-un IMM din şase se
elaborează şi operaţionalizează strategii.
Cercetările realizate mai recent au relevat faptul că o pondere din ce în ce mai
mare de IMM-uri resimt necesitatea elaborării unor strategii antreprenoriale
formalizate.
Rapidele şi intensele procese de internaţionalizare a activităţilor în general, şi a
celor economice în special, amplifică substanţial necesitatea elaborării şi
implementării de strategii pentru toate categoriile de firme, într-o perspectivă
internaţională.
IH