MASTER38 MASTER38 MASTER38 MASTER38 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 BOSSWIN168 COCOL88 COCOL88 COCOL88 COCOL88 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MABAR69 MAHJONG69 MAHJONG69 MAHJONG69 MAHJONG69 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86 RONIN86

PARTICULARITĂȚILE EXERCITĂRII FUNCȚIILOR MANAGERIALE ÎN CADRUL IMM-URILOR 2

3. Particularităţi ale organizării intreprenoriale
 
Funcţia de organizare desemnează ansamblul proceselor de management prin intermediul cărora se stabilesc şi delimitează procesele de muncă fizică şi intelectuală şi componentele lor (mişcări, timpi, operaţii, lucrări, sarcini etc.), precum şi gruparea acestora pe posturi, formaţii de muncă, compartimente şi atribuirea lor personalului, corespunzător anumitor criterii manageriale, economice, tehnice şi sociale, în vederea realizării în cât mai bune condiţii a obiectivelor previzionate.
Fără nici o îndoială, organizarea constituie una dintre cele mai intens exercitate funcţii manageriale într-o firmă mică sau mijloci. Specific ei este concretizarea în structuri organizatorice simple, cel mai adesea ierarhice, în care toate persoanele ce lucrează în firmă depind nemijlocit de întreprinzătorul-manager, aşa cu se poate vedea în figura nr. 2.
Avantajul acestor structuri este simplitatea, ce le conferă o ridicată eficacitate şi flexibilitate. În microîntreprinderi structura organizatorică este rareori reflectată în organigramă şi descrieri de funcţii şi posturi. Uneori se utilizează o formă simplistă de descriere post-lista principalelor sarcini şi responsabilităţi a salariatului.
În firmele mijlocii, mai ales din domeniile de vârf ale industriei, se constată un accent mai mare pe documente organizaţionale. Acestea, de regulă, folosesc structuri ierarhic-funcţionale, în cadrul cărora apar frecvent persoane sau chiar un compartiment profilat pe organizare. În plus, larga răspândire pe care o înregistrează în ultimele decenii sistemul de standarde de calitate, se reflectă şi în proliferarea documentaţiei standardizate aferente, din care o parte, procedurile de lucru, au un pronunţat caracter organizatori.
Exercitarea funcţiei de organizare se concretizează şi în punerea la punct a sistemului informaţional. Se constată frecvent în microîntreprinderi şi în întreprinderile mici coexistenţa a două tipuri de abordări informaţionale. Ca urmare a progreselor informaticii şi accesibilităţii crescânde a computerelor sub raportul costurilor şi cunoştiinţelor, o proporţie foarte mare din firme utilizează calculatoare şi anumite programe referitoare la costuri, stocuri etc. Se implemetează rapid subsisteme informatice în numeroase firme mici. În plus, progresele din ultimii ani, privitoare în special la Internet, contribuie la informatizarea crescândă a activităţilor firmelor mici şi mijlocii. Concomitent, coexistă în cadrul acestora şi abordarea informaţională clasică, caracterizată prin pronunţat caracter informal, prin apelarea pe scară largă la informaţia orală, prin canale, fluxuri şi proceduri informaţionale insuficient precizate. Aceste elemente tind să se reducă, iar într-un număr din ce în ce mai mare de firme mici şi-au făcut apariţia specialiştii în informatică.
Trăsăturile caracteristice dominante ale exercitării funcţiei de organizare în firma mică sunt pregnanta sa în flexibilitate şi rolul major pe care managerul îl are în acest domeniu. Capacitatea organizatorică nativă a sa are adesea o influenţă determinantă în conturarea modalităţilor de organizare ale firmei.
Pe baza elementelor descrise anterior, în figura nr. 3 prezentăm sintetic particularităţile exercitării funcţiei de organizare în firmele mici şi mijlocii.
În ultimele două decenii, în conceperea şi exercitarea funcţiei de organizare în firmele mici şi mijlocii s-au prefigurat mai multe tendinţe:
-        creşterea flexibilităţii, dinamismului şi chiar fluidităţii formelor organizatorice ale firmelor mici şi mijlocii; în firmele medii din ţările dezvoltate se aplică cu frecvenţă crescândă reengineeringul;
-        încadrarea structurilor organizaţionale cu specialişti şi persoane calificate;
-        conturarea unor forme organizatorice participative, mai ales în firmele mijlocii şi mici spre mijlocii;
-        amplificarea implicării, eficacităţii şi responsabilităţii executanţilor din firmele mici, ca urmare a proliferării informaticii şi a dezvoltării de culturi organizaţionale propice performanţelor;
-        introducerea calculatoarelor şi pachetelor de program în firme, chiar şi în cele unipersonale;
-        creşterea cantităţii de informaţii vehiculate şi gradului de informare   a managerului-întreprinzător;
-        extinderea utilizării de documente şi proceduri formalizate;
-        imprimarea treptată a unei dimensiuni informaţionale culturii organizaţionale din firme, cu un plus de intensitate în cele mijlocii.
Tendinţele menţionate vor continua să se amplifice în următorii ani, în special sub impulsul profesionalizării managementului şi informatizării crescânde a economiei şi societăţii. Cu toate acestea, întreprinderile mici şi mijlocii îşi vor menţine sisteme organizatorice şi informaţionale relativ simple, cu un grad ridicat de funcţionalitate, flexibilitate şi informalitate, atuurile lor principale care explică larga lor răspândire şi capacitate de a fi competitive într-un mediu din ce în ce mai complex.

LN